- Just-in-time: warunek konieczny
- Stabilna i przewidywalna działalność magazynu dla e-commerce
- System składowania: jaki powinien być?
- Magazyny 3PL i fulfillment: jakie są podstawowe zasady ich funkcjonowania?
- Kryteria, na podstawie których warto dokonywać wyboru magazynu dla e-commerce
- Podsumowanie
Osoby, które są daleko od świata biznesu lub dopiero rozpoczynają swoją przygodę z zarabianiem w branży e-commerce mogą uważać, że do prowadzenia sklepu internetowego potrzebny jest taki sam magazyn, jak w przypadku każdego innego rodzaju działalności. Owszem, zasady funkcjonowania sklepów stacjonarnych i internetowych są bardzo podobne, jednak jest pomiędzy nimi też sporo różnic, które są związane zarówno z wydawaniem towarów, jak i jakością obsługi klienta. Warto brać je pod uwagę zarówno budując nowy magazyn, jak i wynajmując już istniejący.
Just-in-time: warunek konieczny
Skutecznie funkcjonujący magazyn w branży e-commerce to taki, który umożliwia realizację dostaw zamówień w przedziale czasowym, oczekiwanym przez klienta. Tak naprawdę sprostać temu poważnemu wymaganiu mogą tylko pojedyncze hale, gdyż zgodnie ze zrealizowanymi w 2016 r. przez firmę Gemius badaniami branży e-commerce, większość klientów, składając zamówienie online, oczekuje, że otrzyma towar już kolejnego dnia, ewentualnie 2 dni po złożeniu zamówienia.
Wynika z tego, że magazyn, którym dysponuje sklep internetowy, powinien mieć możliwość kompletowania i wysyłki zamówienia w tym samym dniu, w którym klient dokonał zamówienia. W celu sprostania temu wyzwaniu:
- należy zadbać o poprawnie urządzony magazyn, wyposażony w regały, wózki transportowe, a także zatrudnienie wykwalifikowanych magazynierów, którzy będą w stanie usystematyzować ładunki, szybko wyszukiwać zamówione towary i kompletować zamówienia;
- warto wybierać magazyny o powierzchni wystarczającej do przechowywania odpowiedniej ilości towarów;
- sklep internetowy powinien nawiązać współpracę z firmą kurierską, której pracownicy będa mogli w regularnych godzinach i systematycznie odbierać paczki.
Stabilna i przewidywalna działalność magazynu dla e-commerce
Aby ten warunek został spełniony, magazyn powinien funkcjonować w określonych z góry godzinach, a jednocześnie w godzinach maksymalnego obciążenia, czyli składania największej ilości zamówień online, a ponadto powinno pracować w nim wystarczająco dużo magazynierów. W przypadku realizacji sprzedaży offline obciążenie hal magazynowych jest mniej więcej równomierne w ciągu dnia, natomiast w branży e-commerce najwięcej zamówień nadchodzi w godzinach popołudniowych. Bardzo ważne jest to, aby w tym samym dniu przekazać przygotowane do wysłania zamówienia kurierowi. W związku z tym nie ma sensu, by w magazynie w ciągu dnia pracowała taka sama liczba osób — możliwie jak najwięcej magazynierów powinno przystąpić do pracy w godzinach 12-17.
System składowania: jaki powinien być?
Tworzenie systemu składowania w magazynie obsługującym przedsiębiorstwa z branży e-commerce powinno opierać się przede wszystkim na fakcie, że rozpoznawanie produktów w takich pomieszczeniach będzie dokonywane na podstawie kodów kreskowych. Wynika z tego, że wyposażenie magazynowe powinno umożliwiać rozmieszczenie towarów na regałach w taki sposób, by możliwa była ich obsługa z wykorzystaniem systemu WMS.
Podstawowe wymagania wobec składowania towarów w magazynach z branży e-commerce to:
- umieszczenie w pobliżu produktów o podobnych nazwach/charakterystykach;
- niedopuszczenie do znacznego zagęszczenia towarów na półkach;
- kontrola właściwego oznakowania opakowań.
Magazyny 3PL i fulfillment: jakie są podstawowe zasady ich funkcjonowania?
Magazyny 3PL są obecnie uważane za jedno z najbardziej skutecznych rozwiązań, z których mogą skorzystać właściciele sklepów internetowych. Logistyka 3PL przewiduje współpracę sklepu internetowego z zewnętrznym dostawcą usług logistycznych. Takie firmy skupiają się na wykonaniu określonego zestawu operacji logistycznych, w tym na magazynowaniu towarów. Wybierając taki format współpracy, przedsiębiorca nie musi:
- poszukiwać odpowiedniego magazynu do przechowywania własnych towarów i dokonywać jego wynajmu;
- wydawać środków na pakowanie i oznakowanie towarów;
- płacić wynagrodzenia magazynierom i innym pracownikom magazynowym;
- poszukiwać firm kurierskich dokonujących odbioru skompletowanych zamówień.
Na polskim rynku są dostępne zarówno krajowe, jak i zagraniczne firmy 3PL, które warto wybierać w oparciu o zakres świadczonych przez nie usług, cen, a także zasięg działalności.
Ostatnio głośno jest także o takim rozwiązaniu, jak magazynowanie fulfillment. Decydując się na takie rozwiązanie właściciel sklepu internetowego uzyskuje pomoc fachowców nie tylko w zakresie przechowywania towarów, ale także ich pakowania, tworzenia przesyłek skonsolidowanych, jak również usług pośredniczących dotyczących przyjęcia płatności od klientów. Wybierając rozwiązanie tego typy, właściciel przedsiębiorstwa z branży e-commerce może skupić się na promocji własnych towarów, komunikacji z klientami i budowaniu wizerunku marki. W tym samym czasie fachowcy wezmą na siebie obowiązki związane z utrzymaniem magazynów dla e-commerce i zapewnieniem sprawnego funkcjonowania sieci transportowej.
Kryteria, na podstawie których warto dokonywać wyboru magazynu dla e-commerce
Jeśli działasz w tej branży i poszukujesz dla siebie odpowiedniego magazynu dla e-commerce, możesz szybko znaleźć go na portalu Wareteka. Jednak jakimi dokładnie kryteriami warto posłużyć się, dokonując takiego wyszukiwania? Wymieniamy podstawowe z nich:
- Lokalizacja. Wybierając powierzchnie magazynowe w podmiejskich strefach przemysłowych można zaoszczędzić na ich wynajmie, a jednocześnie mieć pewność, że pracownicy firm kurierskich będą systematycznie i na czas odbierać zamówienia. Wybierając lokalizację magazynu warto także zwrócić uwagę na to, żeby znajdował się w dzielnicy z dobrymi połączeniami komunikacyjnymi.
- Wygoda operacji przeładunkowych. Magazyn powinien znajdować się w miejscu, które jest łatwo dostępne zarówno dla dużych, jak i mniejszych samochodów ciężarowych. Ładunki powinny być łatwo i szybko rozładowywane, a także wydawane kurierom.
- Możliwość całodobowej pracy. Jest to bardzo ważny warunek, szczególnie w dniach wyprzedaży.
- Występowanie efektywnego systemu magazynowego — regały paletowe i półkowe, na których będą składowane towary. Regały muszą odpowiadać charakterystyce towaru (waga, wymiary), a także być prawidłowo umieszczone.
- Możliwość dostosowania przynajmniej części powierzchni magazynowej do przechowywania ładunków o specyficznych wymaganiach co do ich przechowywania — na przykład w temperaturze poniżej 0 ℃.
Podsumowanie
Wynajem przez przedsiębiorstwo z branży e-commerce odpowiedniego magazynu umożliwia poprawne i skuteczne przetwarzanie zamówień przychodzących od każdego klienta, a także pozwala przyspieszyć realizację dostaw nawet o dwa razy, tym samym zwiększa konkurencyjność na rynku i umożliwia uzyskiwanie większych zysków.