Czym są usługi fulfilment?
Termin fulfillment w krajach zachodnich oznacza procesy, które napędzają procesy biznesowe handlu elektronicznego, których wynikiem jest realizacja zamówienia. Fulfilment to proces dostarczenia towarów od dostawcy do kupującego, który obejmuje następujące czynności:
- Odbiór towaru w magazynie;
- Przechowywanie towaru w magazynie;
- Przetwarzanie zamówienia;
- Kompletacja towaru;
- Pakowanie zamówienia;
- Dostawa zamówienia;
- Przyjmowanie płatności;
- Zarządzanie zwrotami.
Fulfillment kryje w sobie wyszkolony personel, magazyny, zdolności logistyczne, sprzęt i, co więcej, wszystkie koszty handlu elektronicznego. Nie wszyscy mogą stworzyć własną infrastrukturę w regionach, ponieważ jest to długi i kosztowny proces. Cała infrastruktura potrzebna sklepowi internetowemu kosztuje znacznie więcej niż przyszłe zyski, jakie może zapewnić poziom sprzedaży w regionie. W takim przypadku fulfillment dla sklepu jest optymalnym kompromisem dla większości uczestników rynku e-commerce.
Kim jest dostawca fulfilment?
Dostawcami tych usług są operatorzy 3PL lub tak zwane centra logistyczne (magazyny fulfilment). 3PL operatorzy to firmy zewnętrzne, którym można zlecić całość lub część usług logistycznych przedsiębiorstwa. Na przykład jeśli masz swój magazyn, możesz powierzyć operatorowi tylko transport lub odwrotnie.Operatorzy fulfillment mają wszelkie możliwości zapewnienia wysokiej jakości obsługi zamówień, począwszy od floty ciężarówek, powierzchni magazynowej i sprzętu magazynowego, a skończywszy na wykwalifikowanym personelu i najnowocześniejszych systemach elektronicznych do zarządzania procesami (WMS).
Platforma WareTeka oferuje współpracę z najlepszymi
operatorami 3PL, których lista stale rośnie:
- FM Logistic to niezależna grupa firm z Francji. Ponad pięćdziesiąt lat doświadczenia w obsłudze procesów logistycznych. Firma jest reprezentowana w czternastu krajach świata;
- DB Schenker jest jednym ze światowych liderów logistyki międzynarodowej. Firma dysponuje nie tylko flotą, ale także transportem lotniczym i morskim;
- ZAMMLER — grupa międzynarodowych firm logistycznych. Operatorzy fulfillment tej grupy oferują wszelkiego rodzaju usługi logistyczne.
Fulfillment dla sklepu internetowego: wartość i zalety
Wartość fulfillmentu dla sklepów internetowych jest bardzo wysoka, dlatego e-commerce jest głównym segmentem korzystającym z usług operatorów 3PL. Dzięki technologiom internetowym outsourcingowi logistyki przedsiębiorcy mogą zakładać startupy przy minimalnych nakładach inwestycyjnych.Zamiast wydawać pieniądze na budowę własnego magazynu, zakup drogiego sprzętu i szkolenie personelu założyciel sklepu internetowego może po prostu skorzystać z magazynu fulfilment, który jest w pełni przystosowany do tych potrzeb. Za umiarkowaną miesięczną opłatę natychmiast otrzymujesz usługi, za których jakość odpowiada operator 3PL.
Dodatkowym plusem jest to, że nie musisz próbować przewidywać wielkości sprzedaży, ponieważ płacisz tylko za zajmowaną przestrzeń magazynową, a w dowolnym momencie możesz zmniejszyć lub zwiększyć jej powierzchnię.
Fulfilment: cennik i elementy składowe
W chwili obecnej, ze względu na to, że fulfillment w Polsce jest wciąż na etapie rozwoju, nie ma jednolitego standardu oceny kosztów. Na przykład ktoś oblicza opłatę za metr kwadratowy, metr sześcienny lub miejsce na paletę. Cennik fulfillmentu zależy od wielu czynników, w tym:
- Parametry produktu (rozmiar, waga);
- Warunki wymagane do przechowywania produktu;
- Wymagane usługi fulfilment (w tym dodatkowe);
- Parametry i przeznaczenie magazynu.
Z drugiej strony klient operatora fulfilment często na początku współpracy nie rozumie swojego biznesu online, a oszacowanie kosztów usług jest możliwe tylko poprzez głębokie zanurzenie się w jego potrzebach i prognozach. Jeśli chodzi o ujednolicenie cen usług logistycznych, można powiedzieć, że struktura planów taryfowych i cenników podstawowych dla większości operatorów jest bardzo podobna.
W przypadku sklepu internetowego, który właśnie wszedł na rynek i szuka najlepszej oferty, różnorodność taryf może powodować pewne trudności, ale tutaj musisz prosić o obliczenie budżetu na określony czas, wtedy wszystko staje się jasne. Jeśli sklep internetowy ma już fulfillment partnera, to potencjalny nowy partner może zostać poproszony o obliczenie kosztu usług na podstawie aktualnego rozliczenia, wtedy porównanie będzie obiektywne.
Jaka jest różnica między 3PL a fulfilment operatorem?
3PL to firmy świadczące usługi logistyczne, które obejmują transport towarów, magazynowanie, zarządzanie oraz spedycję. Usługi 3PL operatorów pasują dla firm z różnych branż. Z kolei fulfilment to bardziej wyspecjalizowana usługa, która najbardziej pasuje do e-commers. Fulfilment operator przyjmuje zadania związane z realizacją zamówienia, od momentu wejścia zamówienia do sklepu internetowego, do jego dostarczenia konsumentowi. Do 3PL operatorów zwracają się duże firmy, a fulfilment przejmuje zlecenia przy małych zamówieniach detalicznych.
Magazyny fulfilment pracują z szeroką gamą produktów od różnych klientów. Każde zamówienie realizują indywidualnie, kompletują i pakują, a 3PL współpracuje wyłącznie z dużymi kartonami i paletami. Dlatego firmy, które muszą transportować, przechowywać i obsługiwać duże przesyłki towarów, zwracają się do usług 3PL. Natomiast małe i średnie firmy, które działają w obszarze handlu detalicznego online, zwracają się do fulfillmentu.
Przekazanie logistyki sklepu internetowego operatorowi fulfilment to idealny wybór dla sprzedawców oczekujących wzrostu zamówień w okresie przedświątecznym, a także firm chcących szybko rozwinąć swoją działalność. Takie podejście daje Ci pełną kontrolę nad procesem, zdobywanie nowych kompetencji i unikanie dodatkowych kosztów, zwłaszcza jeśli prowadzisz mały sklep internetowy.
Organizacja logistyki wysokiej jakości może wymagać doświadczenia, którego Twój zespół nie posiada. Nie możesz też zaoferować taniej wysyłki. Fulfilment pomoże poprawić jakość obsługi klientów, oferując im szybką i opłacalną dostawę, a biznes zdobędzie przewagę nad konkurencją.
Fulfilment usługi w Polsce
Z roku na rok w Polsce rośnie liczba firm posługujących się internetowym kanałem sprzedaży, czyli e-commerce. Walka konkurencyjna wymaga nie tylko najdogodniejszej ceny towarów, ale również jakości obsługi klienta. Liczy się każda pozytywna opinia, a na to ma duży wpływ szybkość realizacji zamówienia i cena dostawy. Najlepiej można sobie z tym poradzić właśnie dzięki usługom fulfilment.
Około 30% sprzedawców w Polsce korzystają z usług fulfillmentu, których stopień zadowolenia ze współpracy sięga ponad 90%. Klientom się podoba jakość kompletnej obsługi logistycznej stosunkowo niskim kosztem oraz oszczędność własnego czasu i skupienie się na nowych rynkach. Branża fulfillmentu coraz bardziej się rozwija w Polsce i ma dużą perspektywę na najbliższe lata. Więc co roku, również rośnie liczba doświadczonych operatorów oferujących dane usługi, takich jak Amazon, Allegro, InPost, Altmaster Logistyka itd.
Świadczymy również usługi
fulfilment na Ukrainie.