zaawansowane wyszukiwanie
Zaawansowane opcje wyszukiwania
znaleźliśmy 0 wyniki
Twoje wyniki wyszukiwania

Ciemna strona logistyki magazynowej: czym jest dark store?

Opublikowany przez Anna Khaletskaya na 25.08.2021
| 0
Ciemna strona logistyki magazynowej: czym jest dark store?

Nowe technologie i rozwiązania szybko wkraczają w codzienne życie ludzi, a koronawirus tylko przyspiesza rozwój nietypowych formatów pracy w logistyce i handlu detalicznym. Teraz już nikogo nie zaskoczysz dostawą dronami lub robotami kurierskimi, a co jeśli sklep bez klientów i kasjerów? To już nie fantazja, lecz nowa rzeczywistość.

Ciemny sklep nie jest tak ponury

Z punktu widzenia klienta, typowa wycieczka do supermarketu wygląda mniej więcej tak: przechodzisz między półkami, wybierasz towary, wkładasz je do koszyka, idziesz do kasy, stoisz w kolejce, kasjer skanuje i płacisz za towar. Teraz wyobraź sobie, że w centrum miasta jest ogromny sklep, ale nie gromadzą się tam tłumy klientów i nie ma kasjerów.

Choć nazwa ciemny sklep brzmi ponuro, jest to tylko nowy format detalicznej sprzedaży, który może poważnie konkurować z E-Grocery. Dark store to na pół sklep i centrum dystrybucji. Wnętrze przypomina zwykły supermarket, dokładnie te same półki z towarami. Jednak nie ma tam kupujących, a zamiast kasjerów są osoby kompletujące zamówienia.

Ciemna strona logistyki magazynowej: czym jest dark store? - 2

Działają ciemne sklepy w bardzo prosty sposób, klienci składają zamówienie online, pracownicy je realizują. Klient może sam odebrać zakup w wyznaczonym miejscu lub skorzystać z usługi dostawy.

Pierwszy darkstore został uruchomiony przez brytyjską sieć supermarketów Sainsbury’s na początku 2000 roku, ale wkrótce został zamknięty z powodu małej ilości zamówień. Aktywny rozwój ciemnych sklepów rozpoczął się w 2009 roku dzięki Tesco. Obecnie we Francji otwarto ponad 2 tysiąca takich sklepów.

Czym różni się dark store od zwykłego centrum dystrybucyjnego?

Opis ciemnych sklepów sugeruje, że chodzi o centrum dystrybucyjne o ładnej nazwie. Ta opinia jest błędna, ponieważ mają istotne różnice.

Pierwsza różnica to lokalizacja. Duże centra dystrybucyjne znajdują się w większości przypadków daleko od miasta. Dlatego dostarczenie zamówienia zajmuje dużo czasu. Dark stores pokazują, jak istotna jest dostawa na ostatnim etapie w czasach koronawirusa. W mieście znajdują się sklepy, podobnie jak zwykłe supermarkety. Pozwala to na dostarczenie produktów w krótkim czasie.

Druga różnica to asortyment produktów. Centra dystrybucyjne rzadko przechowują towary wrażliwe na temperaturę (takie jak gotowe dania), natomiast asortyment w ciemnych sklepach niczym się nie różni od supermarketów segmentu FMCG. Tam jest wszystko dokładnie jak w zwykłym sklepie. Niektóre darkstores mają nawet sekcję kulinarną dobrze znaną konsumentom z dużych galerii handlowych.

Trzecia różnica to powierzchnia. Centra dystrybucyjne to lokale o ogromnym terytorium. Wykonanie jednego zamówienia zajmuje dużo czasu, natomiast ciemne sklepy są mniej więcej wielkości zwykłego supermarketu. Pracownicy mogą szybko znaleźć każdą pozycję zamówienia i spakować do wysyłki.

Ciemne sklepy w Polsce

Przed pandemią koronawirusa, w Polsce nie były zbyt popularne zakupy spożywcze przez internet, chociaż brytyjska sieć Tesco już dawno realizuje możliwość zamówienia towarow online z dostawa pod wskazany adres. Od czasu pandemii coraz więcej rośnie popularność e-commerce, nie jest wyjątkiem i branża sprzedaży produktów spożywczych. Francuska sieć Carrefour już ma swoje darkstores w Warszawie, Katowicach i Krakowie. Prowadzą je w bezpośrednim sąsiedztwie od hipermarketów, działając w integralnej całości, ale wyłącznie do realizacji zamówień przez internet.

Ciemna strona logistyki magazynowej: czym jest dark store? - 3

Kolejnym, kto się zdecydował na otwarcie dark store w Polsce, jest Lisek, aplikacja do zamawiania zakupów, na razie działa tylko w Warszawie. Platforma Jokr też umożliwiła mieszkańcom stolicy błyskawiczne zakupy online. Pandemia gwałtownie przyspieszyła rozwój takich sklepów, wkrótce Polska czeka na kolejne otwarcie ciemnych sklepów od Bolt, Glovo, Wolt oraz Żabki.

Najczęściej zadawane pytania

🔹 Dark store to magazyn czy sklep?

Od strony funkcjonalnej dark store naprawdę wygląda jak magazyn. Sprzedawane są tam jednak żywność, chemia gospodarcza oraz artykuły higieny osobistej, przechowywane zgodnie z wymaganymi warunkami dla każdego produktu, wnętrze jest podobne do zwykłych sklepów. Darkstores działa na rzecz szybkiej kompletacji i dostawy.

🔸 Jakie są główne zalety ciemnych sklepów?

Mimo że format nie jest nowy, jest to świetne wyjście z sytuacji w czasach, gdy ważny jest dystans społeczny. Pracownicy dark store nie mają kontaktu z ogromną liczbą odwiedzających, nie ma dużych kolejek i nic nie ukradną ani uszkodzą.

🔹 Jakie korzyści ciemnych sklepów dla biznesu?

Czasy dostaw ulegają znacznemu skróceniu, nie ma potrzeby poświęcania dużej ilości czasu na pakowanie i transport zamówienia z centrum dystrybucyjnego. Pracownicy sklepu darkstore stają się bardziej lojalni. Nie muszą kontaktować się z setkami osób, ponieważ nie ma ich w takich sklepach.

🔸 Jakie korzyści ciemny sklep daje konsumentom?

W porównaniu ze zwykłymi sklepami proces zamówienia, pakowania oraz dostawy, w darkstore przebiega sprawniej. Towary do klientów docierają w istotnie krótszym czasie, ponieważ pracownicy nie muszą się rozpraszać na klientów, robiących zakupy na miejscu.

Podsumowanie

Supermarkety na całym świecie coraz więcej produktów sprzedają przez internet. Więc powstają nowe trendy konsumenckie, z którymi musi się liczyć każdy przedsiębiorca. Dla sprzedawcy detalicznego uruchomienie ciemnego sklepu nie różni się od otwarcia zwykłego punktu sprzedaży. Jednak można obniżyć koszty na obsługiwanie klientów i zyskać większą popularność, co swoja droga przyniesie o wiele większe zyski niż zwykły sklep. Jesteśmy świadkami początku nowej ery handlu.

Porównaj oferty
No listings to compare