zaawansowane wyszukiwanie

Przedział cenowy: 0 zł do 62 797 800 zł

Zaawansowane opcje wyszukiwania
znaleźliśmy 0 wyniki
Twoje wyniki wyszukiwania

Outsourcing logistyczny: co to jest, jakie ma wady i zalety?

Opublikowany przez Anna Khaletskaya na 14.04.2021
| 0
Outsourcing logistyczny

W warunkach dynamicznie zmieniającego się świata, zwłaszcza w czasie pandemii, coraz bardziej się rozwija handel internetowy. Powstaje cała gospodarka e-commerce. Przedsiębiorcy w związku z rosnącą liczbą zamówień zlecają część obowiązków zewnętrznym firmom.

Właśnie na wykonaniu powierzonych obowiązków transportowania, magazynowania, realizacji zamówień oraz dystrybucji polega outsourcing logistyczny, definicja obejmuje 3PL i 4PL operatorów. Model 4PL dodatkowo oferuje oprogramowanie integralne, a także logistykę zarządczą — od działu zakupów do księgowości.

Outsourcing logistyczny w Polsce nie był zbyt popularny kilka lat temu, ale sytuacja szybko się zmieniła. Coraz więcej przedsiębiorców stają się bardziej zdecydowani na taki model logistyczny, ponieważ dążą do rozwoju jakości usług i zaspokojenia nieustannie rosnącego popytu.

Jakie ma przewagi outsourcing logistyczny?

Obecnie coraz mniej przedsiębiorców zatrudnia do swojego personelu sprzątaczy, ochroniarzy i księgowych. Ponieważ od tego są firmy sprzątające, agencje ochrony oraz biura księgowe. Wystarczy podpisać umowę i już załatwione, nie ma o czym się martwić.

Nawet jeśli potrzebni są pracownicy, to większość woli zgłosić się do agencji pracy. Nikt prawie już nie chce szukać chętnych do pracy samodzielne dlatego, że bardziej się opłaca zlecić to agencji. Dokładnie tak samo jest z logistyką. Jeśli zastosujemy outsourcing logistyki, zyskamy następne przewagi:

  1. Optymalizacja wydatków i zmniejszenie ryzyka inwestycyjnego. Opłata tylko za wykorzystaną powierzchnię, oszczędzanie na wypłatach pracownikom i wynajmowaniu sprzętu magazynowego. Ponieważ nie będzie potrzeby posiadania magazynu z wyposażeniem i personelem oraz dużych inwestycji;
  2. Uzyskanie możliwości skupienia się na strategii marketingowej, jakości, wydajności oraz wprowadzenia innowacji. Przedsiębiorcy mają więcej czasu na rozwój dzięki delegowaniu obowiązków magazynowania, pakowania, kompletowania, wysyłania, obsługiwania zwrotów i transportowania;
  3. Polepszenie płynności wszystkich procesów logistycznych i podział odpowiedzialności, bo wykonawca zadań jest wykwalifikowanym w tej branży podmiotem, który ma najlepsze rozwiązania technologiczne na rynku oraz nowoczesne integracyjne oprogramowanie;
  4. Poprawa jakości obsługi konsumenta wskutek przyspieszenia ruchu towaru. Zmniejsza się termin dostawy, a rośnie poziom zadowolenia klienta oraz liczba zamówień;
  5. Zwiększenie konkurencyjności. Wyżej wymienione działania z pewnością doprowadzą do polepszenia jakości usług na rynku, stąd większa wiarygodność i konkurencyjność.

Wady outsourcingu logistycznego

W outsourcingu logistycznym wady raczej trzeba traktować jako ryzyka. Faktycznie one są minimalne i bardziej dotyczą dużych firm. Aby je wyeliminować, należy na etapie wdrożeniowym omówić wszystkie kwestie dotyczące współpracy, przedyskutować terminy wykonania i ocenę jakości usług. Wymienimy potencjalne ryzyka outsourcingu logistycznego:

  1. Obawa pracowników o zwolnienie i następująca demotywacja. To raczej nie dotyczy małych sklepów internetowych czy początkującego przedsiębiorstwa. Jeśli firma się pozbywa procesów magazynowania towarów i obsługiwania zwrotów, a bardziej się skupia na innowacjach, marketingu itd. Ciągnie to za sobą powstanie innych stanowisk pracy, czasem nawet bardziej opłacalnych dla pracowników. Więc trzeba wprowadzić reorganizacje i przeszkolić personel. W taki sposób motywacja nie tylko się odnowi, a nawet wzrośnie;
  2. Częściowa utrata kontroli nad wykonaniem zamówień. Powierzając procesy logistyczne partnerowi, już nie ma wpływu na podejmowane decyzji, ale zawsze można monitorować jego działalność. W razie popełnienia błędów albo przekraczania terminów należy wymagać jakości usług, przecież operator ponosi za to pełną odpowiedzialność;
  3. Wybór partnera z brakiem kompetencji. W przypadku źle układającej się współpracy, operatora logistycznego zawsze można i nawet trzeba zmienić, konkurencja na rynku takich usług jest spora;
  4. Uzależnienie się od dostawcy usług. Jeśli mamy do czynienia z wiarygodnym partnerem, to nie ma o co się martwić, w przeciwnym wypadku zmieniamy operatora;
  5. Możliwe kłopoty z koordynacją i komunikacją wewnętrzna. Tym się nie musimy przejmować, ponieważ coraz więcej operatorów oferują nowoczesne oprogramowanie integracyjne,które pozwala być na bieżąco ze wszystkimi procesami i w razie potrzeby koordynować działalność.

Jak wygląda outsourcing logistyczny, wady i zalety podsumujmy tabelą

ZaletyWady
Optymalizacja wydatków i zmniejszenie ryzyka inwestycyjnegoObawa pracowników o zwolnienie i demotywacja
Możliwość skupienia się na właściwej działalnościCzęściowa utrata kontroli nad wykonaniem zamówień
Polepszenie płynności procesów i podział odpowiedzialności Wybór partnera z brakiem kompetencji
Poprawa jakości obsługi konsumentaUzależnienie się od dostawcy usług
Zwiększenie konkurencyjnościMożliwe kłopoty z koordynacją i komunikacją wewnętrzną

Jak widać z powyższego wszystkie tak zwane wady, naprawdę są tylko potencjalnymi ryzykami. Skoro tak, to przy rozsądnym podejściu do sprawy zyskamy wyłącznie przewagi przed konkurencją. Na naszej platformie można wybrać sprawdzonego operatora logistycznego wśród zaufanych w Polsce, co zapewniają wysoką jakość kompleksowych usług logistycznych.

Najczęściej zadawane pytania dotyczące outsourcingu logistyki

🔹 Jaka definicja outsourcingu?

Nazwa outsourcing ma pochodzenie angielskie, co dosłownie oznacza korzystanie z zewnętrznych źródeł.

🔸 Co to jest outsourcing logistyczny?

To całkowite lub częściowe przekazanie zewnętrznej firmie procesów powiązanych z transportem, magazynowaniem, realizacją oraz dystrybucją zamówień.

🔹 Czym się różni logistyka 3PL i 4PL?

Na odmianę od 3PL, logistyka 4PL łączy swoje zasoby z technologiami i możliwościami innych operatorów logistycznych, także zarządza nimi, oferując bardziej kompletne i szerokie rozwiązania w zakresie dostaw.

Outsourcing logistyczny

Podsumowanie

Logistyka dla współczesnych firm jest sporym wyzwaniem, ze względu na duże inwestycje i brak umiejętności prowadzenia. Konkurencja zmusza do poprawy skuteczności, wzrostu jakości i obniżenie kosztów obsługi konsumentów. To uda się zrealizować przy maksymalnym skupieniu na właściwej działalności przedsiębiorstwa. 

Resztę zadań powinniśmy powierzyć zewnętrznym operatorom logistycznym. By współpraca z partnerem mogła przynieść maksymalne zyski, ważnym krokiem jest omówienie wszystkich warunków na początkowym etapie. Również ważnym, a nawet najważniejszym jest wybór sprawdzonego i zaufanego partnera. 

Zawsze dobrze ma ten, kto się nie boi wprowadzać innowacje, optymalizacje i pewnie dążyć do szczytu. Skoro NASA zleciła całą logistykę kosmiczną do SpaceX, to warto się zastanowić.

Porównaj oferty