- Czym jest logistyczny hub
- Czym hub logistyczny różni się od magazynu?
- Przykłady hubów logistycznych w Wielkiej Brytanii i Niemczech
- Trzy największe huby logistyczne w Polsce
- Przykład nr 1. Centralny hub logistyczny, zbudowany przez Pocztę Polską
- Przykład nr 2. Urtica – Pharmalink – Pelion
- Przykład nr 3. North-West Logistic Park w Szczecinie
- Pytania i odpowiedzi
- Podsumowanie
Aby wzmocnić regionalny system logistyczny i nadążać za światową dynamiką operacji eksportowo-importowych, w krajach europejskich powstają ogromne parki logistyczne — magazyny o wielkiej powierzchni, obsługujące duże objętości ładunków.
W tym artykule wyjaśnimy, czym jest hub logistyczny, czym różni się od konwencjonalnych magazynów i dlaczego firmom opłaca się inwestować w budowę ogromnych parków logistycznych. Pokażemy również kilka przykładów hubów logistycznych funkcjonujących w Polsce.
Czym jest logistyczny hub
Zgodnie z definicją hub logistyczny to duży park logistyczny, gdzie wykonywana jest pełna gama operacji obsługi ładunków. Powierzchnia niektórych parków logistycznych sięga ponad 1 mln metrów kwadratowych, które są w stanie przetworzyć ponad 1 mln TUE (jednostka do pomiaru pojemności transportowej, równoważna objętości kontenera o długości 6,1 m i szerokości 2,44 m).
Logistyczny hub łączy wszystkie przepływy ładunków oraz pozwala na załadowanie towarów do różnych rodzajów transportu (drogowego, kolejowego, morskiego, powietrznego). W hubach wykonywana jest odprawa celna, ma miejsce przechowywanie ładunków, ich markowanie, redystrybucja itp.
Największe firmy logistyczne budują kompleksy logistyczne o powierzchni nawet kilku milionów metrów kwadratowych. W Europie koszt budowy takich obiektów osiąga 3 mld USD. Centra znajdują się w dzielnicach najbliższych lotniskom, portom, miejscom koncentracji przemysłu, głównym autostradom lub na ich skrzyżowaniach.
Czym hub logistyczny różni się od magazynu?
Na pierwszy rzut oka funkcje magazynu i hubu logistycznego są takie same. Jednak z punktu widzenia zarządzania łańcuchem dostaw, są to zupełnie inne struktury. Główne różnice to:
- Rozmiar. Jeden z największych magazynów Amazona zajmuje powierzchnię 93 tys. metrów kwadratowych. Huby logistyczne są większe niż konwencjonalne magazyny. Dla porównania, w niemieckim mieście Großberen, znajduje się wioska towarowa Berlin Süd Großbeere. Powierzchnia tego centralnego hubu logistycznego wynosi 2,5 mln metrów kwadratowych.
- Kompleks operacji. Główne operacje w zwykłych magazynach to rozładunek/załadunek towarów, przyjęcie, przechowywanie, selekcja, kompletacja itd. Lista operacji wykonywanych w hubach logistycznych jest znacznie dłuższa. Na przykład tego typu obiekty mogą świadczyć usługi przeładunkowe, celne, transportowe itp.
- Przepustowość. Skala operacji w hubach logistycznych jest imponująca. Niektóre huby są w stanie obsługiwać ponad 1 mln TUE dziennie. Z reguły, huby logistyczne działają z ładunkami multimodalnymi, gdyż pozwalają na składowanie ładunków różnego typu, w tym magazynowanych w różnych temperaturach.
- Lokalizacja. Umieszczenie magazynu zależy od strategii firmy, na przykład — w pobliżu miejsca dostarczania surowców lub bliżej klientów. Huby logistyczne budowane są w miejscach, gdzie ładunek może być dostarczony i przekierowany przez dowolny rodzaj transportu, najczęściej zaś — obok lotnisk i portów wodnych.
- Infrastruktura. Magazyn to z reguły pojedynczy budynek, a hub logistyczny to całe miasto, obejmujące kilka kompleksów magazynowych, parkingi, biura, strefy wypoczynkowe itp.
- Liczba pracowników. Niezależnie hub transportowy i logistyczny mogą utrzymywać tylko duże firmy, często przy wsparciu władz.
Przykłady hubów logistycznych w Wielkiej Brytanii i Niemczech
Największe huby logistyczne w UE znajdują się obecnie w Wielkiej Brytanii i Niemczech. Założony w 1987 r. Magna Park w Wielkiej Brytanii zbudowano na miejscu byłego wojskowego lotniska. Powierzchnia hubu wynosi około 2,2 mln metrów kwadratowych. Hub logistyczny ma bardzo dobrą lokalizację — znajduje się w obszarze tzw. “złotego trójkąta”, w pobliżu głównego węzła transportowego kraju. Powierzchnia hubu jest wynajmowana przez 29 firm (w tym DHL, Toyota, ASDA i in.), korzystających z 32 budynków o łącznej powierzchni ponad 700 metrów kwadratowych.
Jednym z największych niemieckich hubów logistycznych jest hub DHL w Lipsku. Rozwój hubu odbywa się na podstawie strategii dostawy multimodalnych międzynarodowych ładunków DHL do 2025 r. W hubie wykorzystywane jest firmowe oprogramowanie DHL, a sterowania dokonuje centrum wysyłkowe Network. Hub dysponuje różnego rodzaju transportem, w tym windami i wózkami jezdniowymi, a także rowerami i hulajnogami.
Trzy największe huby logistyczne w Polsce
Oto trzy największe huby logistyczne, które działają obecnie w Polsce
Przykład nr 1. Centralny hub logistyczny, zbudowany przez Pocztę Polską
Podstawowe zadanie hubu — rozwój wymiany handlowej z Chinami. W hubie wykorzystuje się innowacyjne autorskie oprogramowanie, a także pojazdy elektryczne. Park będzie największym w Polsce i jako pierwszy może dorównać hubom logistycznych w Europie Zachodniej. Obecnie znajduje się w stanie budowy, wykorzystywany jest częściowo.
Przykład nr 2. Urtica – Pharmalink – Pelion
Ten park logistyczny w Łodzi zajmuje powierzchnię około 11,8 tys. metrów kwadratowych i służy potrzebom branży farmaceutycznej. Na terenie parku znajduje się 19 doków załadunkowych, wykorzystywane są ekologiczne technologie oraz nowoczesne systemy termoregulacji i wentylacji.
Przykład nr 3. North-West Logistic Park w Szczecinie
Powierzchnia hubu wynosi 67,3 tys. metrów kwadratowych. Park funkcjonuje od 2016 r., minimalny moduł do wynajęcia to 650 metrów kwadratowych. Dostępne są pomieszczenia i urządzenia dla ładunków wymagających specyficznych warunków magazynowania.
Pytania i odpowiedzi
Jest to duży terminal transportowo-magazynowy, będący przede wszystkim miejscem przeładunku różnych typów towarów. Towary są tutaj składowane, a także wymieniane na przykład między transportem morskim i kolejowym.
Porównując nawet najtańszy hub logistyczny w Niemczech z kosztem magazynowania w polskich hubach logistycznych, zdecydowanie można dojść do wniosku, że magazynowanie w Polsce jest znacznie tańsze. Jednocześnie koszty transportu w Polsce są bardzo wysokie, co też powoduje małą liczbę hubów logistycznych, dostępnych obecnie w kraju.
Pomimo stref bezpośredniego składowania towarów, ich załadunku, rozładunku i przeładunku, huby logistyczne obejmują także pomieszczenia biurowe, strefy kontroli celnej, zamrażarki, myjnie samochodowe, strefy obsługi transportu, strefy wypoczynkowe dla pracowników, hotele, kawiarnie itp.
Podsumowanie
Kraje europejskie aktywnie rozwijają operacje importowo-eksportowe. Dlatego istnieje potrzeba budowy ogromnych hubów logistycznych, konsolidujących wszystkich uczestników łańcuchu dostaw.
Huby logistyczne naprawdę działają na dużą skalę i radzą sobie z ogromnymi ilościami ładunków. Infrastruktura hubów zwykle jest opracowywana zgodnie z potrzebami firm, które korzystają z usług takich terminali przeładunkowych.
Budowa multimodalnych hubów pozwala odciążyć główne autostrady, równomiernie podzielić obciążenie wszystkich uczestników w łańcuchu dostaw, zmniejszyć koszt płatności celnych i optymalizować operacje importowo-eksportowe.