- Pod ziemią: jak magazyny wielopoziomowe pozwalają zoptymalizować miejską przestrzeń?
- Doświadczenie Francji: jak w Paryżu budowany jest podziemny magazyn?
- Podziemne magazyny w Europie: współczesność vs. przyszłość
- Jakie problemy ostatniej mili pozwalają rozwiązać magazyny podziemne?
- Podsumowanie
Dostawa ostatniej mili to nowy trend w logistyce. Konsumenci chcą otrzymywać towary w ciągu 2-3 dni od złożenia zamówienia, a więc sklepy internetowe napotykają na nowe wyzwania. Aby szybko przetwarzać i dostarczać zamówienia, potrzebne są zmodernizowane magazyny zlokalizowane na terenach miast. Firmy z segmentu e-commerce zmuszone są do konkurowania na rynku nieruchomości magazynowych. Wynika to z braku miejskiej przestrzeni magazynowej. Jest to tendencja obserwowana w Polsce i w innych krajach europejskich.
W tym artykule dowiesz się, jak racjonalnie wykorzystać przestrzeń miejską do budowy nowych magazynów, jakie projekty są już realizowane we Francji oraz w jaki sposób do nowych tendencji dostosowują się polskie firmy logistyczne.
Pod ziemią: jak magazyny wielopoziomowe pozwalają zoptymalizować miejską przestrzeń?
Duże miasta stale się rozwijają, a gęstość zabudowy rośnie. Europejscy i amerykańscy deweloperzy zastanawiają się nad tym, jak możliwie najbardziej efektywnie wykorzystać wolną przestrzeń. Dało to impuls do rozwoju nowych trendów w budownictwie nieruchomości magazynowych.
Tak pojawił się nowy format w Europie i USA — magazyny wielopoziomowe. Są to pomieszczenia, które są budowane jedno na drugim. Pozwalają na jak najbardziej optymalne wykorzystanie wolnej przestrzeni miejskiej bez zwiększania gęstości zabudowy. Dla sprzedawców używających strategii omnichannel i sklepów internetowych jest to doskonała okazja do wynajęcia lub zakupu magazynu na terenie miasta i przyspieszenia realizacji zamówienia.
Kolejnym ciekawym formatem budynków są magazyny podziemne. Choć trend dopiero zaczął się rozwijać w dużych miastach, rozwój handlu internetowego doprowadzi do wzrostu popytu na tego typu lokale. Dowodem na to jest aktywna faza budowy podziemnego magazynu we Francji.
Doświadczenie Francji: jak w Paryżu budowany jest podziemny magazyn?
Idea racjonalnego wykorzystania przestrzeni miejskiej jest aktualna w Paryżu. Deweloperzy Icade i SEGRO połączyli siły, aby rozwiązać ten problem. Ich nowy wspólny projekt to podziemne centrum logistyczne z powierzchnią biurową. Budowa magazynu była częścią planu przebudowy starego dworca kolejowego mieszczącego się w Paryżu.
Deweloperzy przeznaczyli na budowę powierzchni biurowej ponad 14 tys. metrów kwadratowych. W jej skład będą wchodziły dwa nowoczesne budynki. Ponadto na przynależnym terenie powstaną boiska sportowe, szklarnia i ogród. Deweloperzy mają nadzieję na stworzenie nowych miejsc pracy dla francuskich startupów.
Najciekawsza część projektu będzie pod ziemią. Planowane jest centrum logistyczne, z którego firmy mogą korzystać do dystrybucji towarów i ich dostarczania na ostatnim odcinku. Deweloperzy planują budowę lokali o łącznej powierzchni 75 tys. metrów kwadratowych. Pokryje to zapotrzebowanie na zmodernizowane magazyny.
Dodatkowo w centrum logistycznym zorganizowany zostanie parking, stacje ładowania pojazdów elektrycznych oraz punkty recyklingu. Lokale budowane będą z uwzględnieniem wszystkich norm środowiskowych.
Dyrektor generalny SEGRO Laurence Giard skomentował:
„Rozwój handlu elektronicznego jest bodźcem do rozwoju rynku nieruchomości magazynowych w ośrodkach miejskich, w których odczuwalny jest deficyt gruntów, które można przeznaczyć pod budowę. Podziemne centrum logistyczne to nowy, innowacyjny model tworzenia powierzchni magazynowej w gęsto zaludnionych miastach Europy. To nowe, wielofunkcyjne miejsce”.
Nowy kompleks ma zostać oddany do użytku do końca 2025 roku.
Podziemne magazyny w Europie: współczesność vs. przyszłość
Trend budowania podziemnych magazynów, który cieszy się dość dużą popularnością w Stanach Zjednoczonych, natomiast w Europie dopiero się rozwija — nadal jest tutaj mało tego typu dużych powierzchni przeznaczonych do składowania. Pozwalają one jednak skutecznie rozwiązywać problemy powstałe na ostatnim etapie realizacji łańcucha dostaw. Charakterystyka niektórych znanych europejskich podziemnych magazynów przedstawia się następująco:
Nazwa magazynu | Lokalizacja | Powierzchnia | Przeznaczenie |
Melinda | Włochy, Dolomity | 300 mkw | Przechowywanie jabłek |
TAITTINGER, G.H. MARTELL, oraz G.H. MUMM. | Francja, Reims | Długość ponad 250 km | Produkcja i przechowywania szampana |
P3 | Czechy | ok. 100 mkw | Żarówki |
Jakie problemy ostatniej mili pozwalają rozwiązać magazyny podziemne?
Tak zwane problemy ostatniej mili stają się coraz bardziej zauważalne wśród firm logistycznych, gdyż to właśnie na ostatnim etapie łańcucha dostaw kształtuje się paradoksalna sytuacja: jeśli nawet 90% prac zostanie zrealizowanych na bardzo wysokim poziomie, ale reszta, czyli 10% nie będzie zadowalająca dla klienta, cała praca także zostanie uznana za niepoprawnie wykonaną.
Dostawa na etapie ostatniej mili wiąże się z trzema grupami problemów, a mianowicie:
- Kupujący musi bardzo długo czekać na dostarczenie zamówienia;
- Dostawa zamówienia kurierem odbywa się w nieokreślonym terminie;
- Zachowanie kuriera bywa niegrzeczne lub niefachowe.
Pierwsze dwa z wymienionych problemów mogą zostać rozwiązane przez podziemne magazyny: ich umiejscowienie może znajdować się tuż w obrębie miasta, a na ich terenie mogą być otworzone dodatkowe punkty wydawania zamówień dla klientów. Ze względu na lokalizację, tego typu magazyny mogą pomóc zmniejszyć wydatki transportowe.
Według statystyk, 35% klientów oczekuje dostawy zamówienia w ciągu 2 dni od momentu złożenia zamówienia. Podziemne magazyny pozwolą spełnić także to wymaganie, a ponadto dzięki ich funkcjonowaniu można liczyć na dodatkowe oszczędności już w trakcie samego procesu składowania, gdyż w tego typu pomieszczeniach nie ma potrzeby obniżenia temperatury z wykorzystaniem komór chłodniczych.
Podsumowanie
Podziemne magazynowanie — to trend przyszłości, który w najbliższych latach zyska na popularności w całej Europie i pozwoli skutecznie rozwiązać większość problemów ostatniej mili i zapewnić niezawodne funkcjonowanie łańcucha dostaw.
Polscy logistycy dopiero rozważają możliwość budowania magazynów podziemnych, natomiast obecnie konstrukcje tego typu wykorzystywane są wyłącznie w celu przechowywania paliw płynnych.