- Czym jest porzucony koszyk?
- Jak dostawa wpływa na ilość opuszczanych koszyków?
- Optymalizacja dostawy: doświadczenie Amazona
- Jak sprawić, by dostawa stała się przewagą konkurencyjną i rozwiązać problem porzuconego koszyka?
- Wniosek: fulfillment skutecznie rozwiązuje problemy logistyczne, w tym efekt porzuconych koszyków
Pandemia COVID-19 wpłynęła na rozwój rynku e-commerce i razem z tym pojawił się efekt porzuconego koszyka. Coraz więcej konsumentów zaczęło zamawiać towary online. Jednak sklepom internetowym nie wystarczy opracowania wygodnej nawigacji strony i ustalenia przyjemnych cen dla kupujących. Obecnie w tej branży istnieje duża konkurencja, więc dla zwiększenia sprzedaży, przedsiębiorca internetowy musi pomyśleć o wszystkim, od łatwego w użyciu interfejsu witryny po właściwą obsługę zwrotów.
W tym artykule WareTeka zebrała dla Ciebie informacje o tym, jak przy pomocy odpowiednio zorganizowanej logistyki możesz zwiększyć procent sprzedaży w sklepie internetowym i pozbyć się efektu opuszczanych koszyków.
Czym jest porzucony koszyk?
Po wybuchu pandemii i masowym przejściu sklepów offline do online liczba odwiedzających sklepy internetowe znacząco wzrosła. Niewątpliwie niektórzy z nich przybyli na stronę na tzw. window shopping. Oznacza to, że odwiedzający ogląda witrynę nie po to, aby dokonać zakupu, lecz po to, żeby ocenić produkt, porównać oferty, znaleźć pomysły na prezenty i tak dalej. Stąd się biorą opuszczone koszyki.
Tak, ludzie zaczęli używać koszyka zakupów online jako swego rodzaju listy życzeń, ale to tylko jeden z powodów, dla których odwiedzający nie dokonują zakupu.
Porzucone koszyki to są koszyki w sklepie internetowym, do których użytkownicy dodali produkty, ale ich nie kupli. Oznacza to, że większość możliwych sprzedaży pozostaje niedokończona.
To znaczna część zysków, których sprzedawca internetowy nie otrzymał. Jako główne przyczyny porzucania koszyków e-commerce, odwiedzający nazwali wysoki koszt i długi czas dostawy, a także niższą cenę towarów od konkurencji. A jeśli wartość pozycji sprzedawcy nie zawsze może się zmniejszyć, to optymalizacja logistyki jest całkiem wykonalnym zadaniem.
Jak dostawa wpływa na ilość opuszczanych koszyków?
Coraz więcej konsumentów kupuje towary online. Dlatego dostawa stała się przewagą konkurencyjną sklepów internetowych. Jeśli jednak warunki dostawy nie odpowiadają kupującemu, może anulować zamówienie, pozostawiając produkt w koszyku.
Aby uporządkować pracę z porzuconymi koszykami, konieczne jest wyjaśnienie pierwotnych przyczyn tego zjawiska:
- Koszty wysyłki. Zanim kupujący złoży zamówienie, myśli o dodatkowych kosztach. Konsumenci uważają, że koszt dostawy jest jednym z najważniejszych czynników przy wyborze sklepu internetowego. Jeśli sprzedawcy oferują swoim klientom dodatkowe koszty wysyłki, istnieje duża szansa, że zakup nie zostanie zrealizowany. Kupujący opuszczają koszyk poprzez stawki wysyłki, podatki i opłaty, więc dodatkowe płatności są głównym powodem porzucenia koszyka;
- Szybkość dostawy. Większość zakupów online jest impulsywna. Oznacza to, że klient chce otrzymać swoje zamówienie tu i teraz. W nowych realiach konsumenci oczekują, że ich zamówienia zostaną dostarczone w ciągu 1-2 dni, a inaczej koszyk zostanie porzucony. Termin dostawy staje się decydującym czynnikiem przy wyborze sklepu internetowego;
- Polityka zwrotów. Gdy konsument kupuje produkt w sklepie internetowym, nie może dokładnie go ocenić. Dlatego bardzo ważne jest zorganizowanie wygodnego procesu zwrotu, jeśli produkt nie odpowiada kupującemu. W niektórych sklepach internetowych odsetek zwrotów może sięgać ponad połowę całkowitej liczby zamówień. Na przykład klienci często zwracają ubrania i buty.
Chęć konsumentów do darmowych dostaw, często nazywają efektem Amazona. Aby rozwiązać kwestię porzuconych koszyków i nie stracić klientów, sklepy internetowe muszą dostosować się do realiów rynku.
Optymalizacja dostawy: doświadczenie Amazona
Amazon jest liderem w branży e-commerce i świetnie sobie radzi z problemem porzuconego kosza. Ta firma szybko dostarcza produkty konsumentom i oferuje przystępną cenowo, subskrypcję Prime. Ponieważ kupujący są świadomi korzystnych warunków dostawy, 63% wyszukiwań produktów zaczyna się od tej platformy.
W 2020 r. Amazon ogłosił, że buduje 1000 podmiejskich centrów realizacji zamówień w celu obsługi dostawy tego samego dnia. Coraz większa liczba konsumentów korzysta już z Amazon Prime One-Day and Same-Day Delivery, a te nowe, bardziej atrakcyjne opcje dostawy przynoszą firmie znaczny zysk.
Ponad połowę użytkowników Amazon Prime One-Day i Same-Day Delivery twierdzi, że te oferty zachęcają do zwiększenia kwoty, jaką wydają na Amazon, więc nie ma mowy o żadnych porzuconych koszach.
Jak sprawić, by dostawa stała się przewagą konkurencyjną i rozwiązać problem porzuconego koszyka?
Żeby nie przegrać z tak dużymi graczami rynkowymi, jak Amazon, sprzedawcy internetowi powinni zwracać uwagę na strategie logistyczne własnej firmy. Statystyki szacują, że w 2022 roku e-commerce obejmie ponad 15% sprzedaży towarów i ta liczba będzie stale rosła. Aby zachować konkurencyjność w handlu internetowym i rozwiązać problem opuszczonego koszyka, sprzedawcy muszą zapewnić szybką i niedrogą dostawę.
Sklepom internetowym nie opłaca się budować własnej logistyki, jednak można to zlecić operatorowi logistycznemu. Dodanie do swojego łańcucha logistycznego fulfillment centrów, które się znajdują bliżej do konsumenta, obniży koszty transportu i zwiększy wydajność logistyki.
W tłumaczeniu z języka angielskiego „fulfillment” to „realizacja zamówienia”. Oznacza to, że sklep internetowy przekazuje operatorowi logistycznemu procesy od zamówienia po dostawę do konsumenta.
Zazwyczaj usługi realizacji obejmują następujące operacje:
- Odbiór i magazynowanie towarów;
- Obsługiwanie zamówień internetowych;
- Kompletacja i pakowanie zamówień;
- Dostawa do konsumenta;
- Obsługiwanie zwrotu.
Co więcej, Twój partner realizujący zamówienia może przejąć rolę call centrum i przyjmować zamówienia od klientów. Operator logistyczny realizuje czasochłonną i zasobochłonną część sklepu internetowego. Fulfillment operator organizuje dostawę tak, by było szybko i tanio dla konsumenta.
Sklep internetowy eliminuje w ten sposób konieczność zatrudniania pracowników, wynajmowania magazynu, pozbywa się opuszczonych koszów oraz może skupić się na podstawowej działalności. Również, właściciel sklepu internetowego może mieć pewność, że nawet w szczycie sezonu wszystkie zamówienia zostaną zrealizowane.
Wniosek: fulfillment skutecznie rozwiązuje problemy logistyczne, w tym efekt porzuconych koszyków
Wraz z dynamicznym rozwojem segmentu e-commerce oczekiwania klientów stale rosną. Chcą szybkiej i taniej dostawy. Na przykład Amazon oferuje bezpłatną dostawę swoich produktów w ciągu jednego dnia. Jednak sklepom internetowym nie opłaca się budować tysiące stacjonarnych magazynów jak Amazon, aby zapewnić swoim klientom korzystne warunki dostaw.
Porzucony koszyk to problem logistyczny, który można rozwiązać za pomocą fulfillmentu. Operator logistyczny bierze na siebie odpowiedzialność za magazynowanie towaru, realizację zamówień i dostawy do konsumenta. Tym samym wzrasta poziom obsługi klienta, a w efekcie sprzedaż towarów. Przy pomocy fulfillmentu sklep internetowy zyskuje istotną przewagę konkurencyjną, dlatego ta opcja rozwiązania opuszczanych koszyków jest optymalną dla handlu internetowego.