- Co to jest fulfillment?
- Jak wyglądają usługi fulfilment?
- Fulfilment: zalety i wady
- Kiedy warto wdrożyć fulfilment w sklepie internetowym?
- Dostawcy usługi fulfilment
- Najczęściej zadawane pytania na temat „Fulfilment”
- Podsumowanie i wnioski
Rynek e-commerce rośnie z każdym rokiem. Dziś polscy detaliści mogą w procesie logistycznym korzystać z usług fulfillment. Ta koncepcja została wymyślona przez zespół znanego amerykańskiego sklepu internetowego Amazon. Z biegiem czasu firma zaczęła organizować logistykę dla innych sklepów.
Jeśli sprzedaż jest ukierunkowana na rynek zagraniczny, to najlepszym rozwiązaniem będzie korzystanie z usług operatora fulfilment, ponieważ obecnie tworzenie procesów logistycznych za granicą jest bardzo kosztowne.
Co to jest fulfillment?
Fulfillment (w odmianie brytyjskiej „fulfilment”) — zestaw operacji od momentu złożenia zamówienia przez kupującego do momentu otrzymania przez niego zakupu. Jako usługa magazynowania fulfilment między innymi jest często poszukiwany przez sklepy internetowe. Zamówienia ze sklepu internetowego są przekazywane fulfillment operatorowi, który świadczy również usługi magazynowania, gdzie są formowane, pakowane i wysyłane do firmy kurierskiej.
Działania w ramach usług fulfillment:
- Magazynowanie towarów;
- Przyjmowanie i przetwarzanie zamówień;
- Kompletacja i pakowanie zamówień;
- Otrzymywanie płatności od kupujących;
- Dostawa zamówień;
- Przetwarzanie zwrotów.
Należy zauważyć, że przy przenoszeniu do centrum logistycznego zestaw konkretnych operacji może się różnić. Oznacza to, że w ramach fulfilment dla sklepu mogą zostać powierzone operatorowi zarówno wszystkie procesy biznesowe, jak i tylko niektóre z nich. Na przykład, aby powierzyć przetwarzanie zwrotów nie operatorowi, ale własnym pracownikom lub w celu przechowywania towarów we własnym magazynach.
Jak wyglądają usługi fulfilment?
Usługa fulfilment jest świadczona przez operatorów 3PL z dużym doświadczeniem. Sklepy zajmują się reklamą i promocją, a operator jest zaangażowany w pozostałe procesy. Wysyłki i dostawa zajmują mniej czasu, a koszt kompletacji zamówienia jest niższy. Tak więc efektem współpracy z operatorem jest wzrost sprzedaży w sklepie.
Firma logistyczna pełni jedynie rolę pośrednika w łańcuchu sprzedający-kupujący. Gdy towary docierają do magazynu fulfilment-operatora, każdy towar jest identyfikowany za pomocą kodu kreskowego. Paleta przybywająca do magazynu jest rozpakowywana i zostaje obliczana ilość sztuk. Pozwala to na bezbłędne kompletowanie zamówień, szybkie śledzenie pozostałości towarów i terminowe uzupełnianie magazynów. W procesie pakowania towaru wypełniane są kupony gwarancyjne, pokwitowania sprzedaży oraz listy przewozowe.
Zorganizowanie dostawy za pośrednictwem operatora fulfillment jest bardziej opłacalne niż zrobienie tego samodzielnie. Call center dla obsługi klienta może być poddziałem operatora 3PL lub należeć do samego sklepu. Wszystkie kwestie związane z przyjmowaniem towarów i wysyłek rozwiązuje jeden menedżer magazynu. Za utratę towaru odpowiada operator, a nie sklep.
Jeśli zwykły magazyn może obejść się bez elektronicznej księgowości, to bez niego nie można sobie wyobrazić centrum logistyczny. Dlatego hale magazynowe wyposażane są w wielopoziomowe systemy regałów, przenośniki oraz systemy zarządzania magazynem. Automatyzacja oszczędza czas i ułatwia pracę ze zwrotami.
Fulfilment: zalety i wady
Zalety fulfilment:
- Zapewnia wszystkie usługi magazynowe bez inwestowania w magazyn i dodatkowy personel;
- Daje kontrolę nad jakością usług magazynowych (np. pakowanie czy wysyłanie paczek) bez głębokiej wiedzy z zakresu zarządzania magazynem;
- Operatorzy oferujący fulfilment są zwykle wyposażeni w narzędzia przyspieszające pracę (czytniki kodów, systemy WMS itp.);
- Najczęściej usługi fulfillment są płatne co miesiąc, zgodnie z faktycznie zajętą powierzchnią magazynową, więc rozpoczęcie pracy nie wymaga dużych budżetów.
Wady i ryzyko fulfilment:
- Utrata kontroli nad administracją;
- Brak swobodnego dostępu do magazynu dla właściciela towaru;
- Operator, świadczący fulfilment dla e-commerce zapewnia wszystkim klientom standardowe usługi;
- Towary nie zostaną dostarczone przez samochód oznaczony Twoją marką;
- Nie zwalnia kierownictwa firmy z zarządzania procesem zaopatrzenia i kontrolowania rotacji towarów.
Kiedy warto wdrożyć fulfilment w sklepie internetowym?
Przy szybko zmieniających się warunkach rynkowych w sklepach może dojść do sytuacji, w której przetwarzanie zamówień online przeważa nad tradycyjną sprzedażą i zajmuje większość czasu zespołu. Szybki wzrost zamówień internetowych może przekroczyć pojemność zaplecza sklepu i konieczne staje się wynajęcie magazynu i zatrudnienie dodatkowych pracowników. Właściwie w takich sytuacjach fulfillment jest świetną alternatywą.
Decydując się na fulfilment, pozbywasz się wielu zobowiązań i obniżasz koszty prowadzenia biznesu, ale nie we wszystkich przypadkach będzie to najlepsze rozwiązanie. Specyfika obszaru działalności często odgrywa kluczową rolę, na przykład usługa może być nieodpowiednia, jeśli sprzedajesz rękodzieł lub towary wymagające określonych warunków przechowywania. Optymalnym rozwiązaniem przed wprowadzeniem fulfillmentu dla sklepu internetowego będzie jakościowa analiza prognozowanych kosztów operacji logistycznych.
Dostawcy usługi fulfilment
W 2019 roku rynek handlu detalicznego online wyceniono na ponad 50 mld zł, co stanowi około 6% całkowitej sprzedaży detalicznej. Według portalu «Money.pl», łączne obroty polskiego e-commerce będą rosły o 20% rocznie do 2025 roku — to jeden z najwyższych wskaźników w Europie. Zdecydowanie w handlu elektronicznym w naszym kraju dominuje Allegro z ok. 40% całego rynku detalicznego, wyróżnia się również Euro.com.pl, Morele.net i Mediaexpert.pl.
Pomimo tego, że polski rynek fulfillmentu jest dość młody, istnieje kilkadziesiąt firm oferujących tę usługę. Firmy świadczące fulfillment można podzielić na cztery typy:
- Firmy, oferujące fulfilment jako podstawową usługę (np. Omnipack, eCommerce, Connections, Customeritum, Logistiko);
- Firmy logistyczne oferujące fulfilment (np. Fiege, Rhenus Logistics, Raben, DHL, Supply Chain, Rohlig Suus, No Limit, DB Schenker);
- Platformy sprzedażowe oferujące fulfilment (np. Amazon);
- Firmy oferujące fulfilment jako usługę dodatkową (np. Point of View, Traffica, Azymut, Arvato, OEX).
Najczęściej zadawane pytania na temat „Fulfilment”
Definicja fulfillmentu jest następująca — kompleks operacji przetwarzania zamówień, który obejmuje przechowywanie, kompletację, pakowanie towarów, organizację dostaw i pracę ze zwrotami.
Dosłownie słowo fulfilment oznacza «realizacja», ale zwykle jego używa się bez tłumaczenia.
Zależy to od wielu czynników, ale zazwyczaj pakowanie i obsługa zwrotów kosztuje od kilku złotych za sztukę, a magazynowanie już od kilkudziesięciu złotych za metr sześcienny.
Ta usługa jest przydatna dla firm, które wysyłają ponad 500 zamówień miesięcznie i planują z sukcesem rozszerzyć swoją działalność w ciągu najbliższych 2 lat, a także sklepom internetowym w przypadku, gdy obroty nie są jeszcze zbyt duże, a poziom sprzedaży sezonowo rośnie.
Podsumowanie i wnioski
Oceniając sytuację na globalnym rynku handlu internetowego, polski segment prezentuje się bardzo obiecująco. Wszystko wskazuje na gwałtowny wzrost, istniejące firmy nabierają rozpędu, jednocześnie istnieje sprzyjające środowisko dla pojawiania się nowych kompanii. Bariera wejścia dla biznesu internetowego jest znacznie niższa niż dla biznesu stacjonarnego, a fulfilment dla sklepów internetowych dodatkowo przyczynia się do dobrych warunków ekonomicznych. Warto zaznaczyć, że logistyka i szybka dostawa towaru do klienta to jeden z kluczowych aspektów e-commerce, dlatego wybór rzetelnego operatora to już połowa sukcesu!