- Pierwsze drewniane palety w logistyce z lat 1920-1930
- Rozwój palet drewnianych
- Wszystko, co powinieneś wiedzieć o współczesnych paletach
- Najbardziej popularne rodzaje palet
Drewniane palety w logistyce wydają się być codziennością, dlatego mało kto myśli, że to ten mały prosty wynalazek na zawsze zmienił cywilizację i znacząco wpłynął na jej postęp. Dziś dowiesz się, kiedy i jak pojawiły się palety, dlaczego zostały później zmodyfikowane, a także w jaki sposób są klasyfikowane w naszych czasach.
Pierwsze drewniane palety w logistyce z lat 1920-1930
Poprzednik palet w języku angielskim to skid. Było to wykonane z drewna mobilne podłoże, które pozwalało nie tylko na przechowywanie na nim różnych towarów, ale i ich przetaczanie. Tak naprawdę, konstrukcje podobne do amerykańskich skidów były znane już starożytnym Egipcjanom.
Pojawienie się palet w tej odsłonie, która jest znana nam teraz, wiąże się z rozpoczęciem użytkowania wózków widłowych (stało się to po raz pierwszy w 1915 r.). W 1925 r. niejaki Howard Hallowell opatentował stworzoną przez niego platformę, przeznaczoną właśnie do urządzeń widłowych.
Już pierwsze palety były zaprojektowane w taki sposób, by wytrzymywały duże ciężary, a jednocześnie mogli być wykorzystywane przez wiele lat. Opowiadając o historii palet należy powiedzieć także o pierwszej firmie, która rozpoczęła ich produkcję na masową skalę. Ojcem pierwszej firmy paletowej był Walter Crook. Jego przedsiębiorstwo NWPCA opracowało pierwszy zakres rozmiarów palet.
Rozwój palet drewnianych
Popularność drewnianych palet szczególnie wzrosła w latach II wojny światowej, kiedy to pojawiła się potrzeba skutecznej organizacji przechowywania dużej ilości ładunków o różnej pojemności, a także ich szybkiego transportu. Co więcej, pojawiły się także ich nowe rodzaje, między innymi w 1945 roku opatentowano paletę jednorazową, którą opracował Norman Cahners, a także paletę czterostronną, której autorem stał się Robert Brown. Ponadto w czasach II wojny światowej zostały ustalone także ogólnie przyjęte standardy rozmiaru palet, które wynosiły 48×48″.
W 1954 roku brytyjska firma Lansing Bagnall opracowała nową technologię wysokiego składowania, co spowodowało zmianę wyglądu zewnętrznego palet: na popularności zaczęły zyskiwać konstrukcje, których rozmiar wynosił 48×40″. Kolejna nowość pojawiła się w Kanadzie, gdzie w 1968 roku opracowano czterostronną paletę o rozmiarach 48×40″, znaną obecnie jako GPMC. Pierwsze europejskie standardy wielkości i jakości, znane dziś jako Europaleta, zostały ustanowione dopiero w latach 60. XX wieku.
Wszystko, co powinieneś wiedzieć o współczesnych paletach
W naszych czasach palety są wykorzystywane praktycznie przez wszystkie branże produkcji i handlu. Nadal są podobne do tych z połowy XX wieku, a ponadto najczęściej są używane podczas wykorzystywania wózków widłowych. Popularne są zarówno rozwiązania drewniane, jak i plastikowe — te drugie ze względu na wyższy poziom higieniczności, gdyż można je poddawać obróbce cieplnej (co jest niezwykle ważne, jeśli palety są wykorzystywane na przykład do przechowywania żywności). Obecnie tylko w samych Stanach Zjednoczonych produkuje się 450 mln nowych palet, a ogólnie na terenie kraju używa się ponad 1,9 miliard takich rozwiązań!
Najbardziej popularne rodzaje palet
Nowoczesny przemysł paletowy to prężnie rozwijający się i globalny biznes. Obecnie żaden zakład produkcyjny nie jest kompletny bez palet. Ponadto palety są produkowane we wszystkich możliwych rozmiarach, kształtach i wzorach z różnych materiałów: drewna, plastiku i metalu.
Zakres wykorzystywania palet w logistyce jest bardzo szeroki, co spowodowało, że obecnie są wyróżniane różne rodzaje takich konstrukcji. Najbardziej popularnymi z nich są:
- Palety drewniane, do produkcji których jest stosowane drewno dowolnego gatunku. Surowiec jest wstępnie impregnowany środkiem ochronnym, który zapobiega gniciu i pojawianiu się szkodliwych mikroorganizmów.
- Palety plastikowe. Są lżejsze i bardziej praktyczne niż drewniane. Łatwiej je myć i traktować środkami dezynfekującymi. Podstawą tych urządzeń są różnego rodzaju żywice, które formowane są w pożądany kształt.
- Palety metalowe. Są przeznaczone do wykorzystywania w warunkach wysokiej temperatury. Produkty aluminiowe lub stalowe są znacznie mocniejsze i bardziej niezawodne niż odpowiedniki drewniane i plastikowe, dlatego są preferowane do przechowywania i transportu ciężkich towarów na duże odległości.
- Rozwiązania wykonane z tektury falistej służą do transportu małych gabarytów o niskiej wadze na duże odległości. Ze względu na znaczną wadę (przepuszczalność wilgoci) takie palety są głównie jednorazowe: wyrzucane są po pierwszym użyciu.
Klasyfikacja palet w naszych czasach przedstawia się tak, jak pokazano w tabeli poniżej.
Rodzaj palety, materiał produkcji | Wymiary (długość/szerokość/wysokość w mm) | Podstawowe regiony, w których stosowany jest ten rodzaj palet |
Drewniane, standard północnoamerykański | 1219 x 1016 х 141 | USA, Włochy, Nowa Zelandia |
Standardowa paleta drewniana | 1200 x 1000 х 162 | Większość krajów europejskich, Ameryka Łacińska, Wielka Brytania, Indie, Nowa Zelandia |
Drewniane i metalowe palety | 800 х 600 х 163 | Większość krajów europejskich, Wielka Brytania, RPA |
Drewniane palety – 3 Runner | 1200 x 1200 х 154 | Indie, Chiny |
Drewniane półpalety | 1220 x 508 х 128 | Kanada |
Palety MERCOSUR | 1200 x 1000 х 145 | USA, Argentyna |
Plastikowe palety ekspozycyjne | 600 х 400 х 145 | Większość krajów europejskich |
Palety samochodowe | 1200 x 1000 х 144 | Większość krajów europejskich, Brazylia, Argentyna |
Nowoczesne palety w logistyce są wytrzymałymi niezawodnymi konstrukcjami, które można wykorzystywać w pomieszczeniach magazynowych różnego typu.
Dziś palety można odbierać nie tylko z ładunkiem, ale także kupować zarówno nowe, jak i używane. Stało się to już rodzajem biznesu. Tym samym palety zajęły znaczące miejsce w dziedzinie transportu i magazynowania towarów.