- Co to jest logistyka 3PL?
- Czym jest logistyka 4PL?
- Logistyka 3PL i 4PL w Polsce
- Najczęściej zadawane pytania
- Podsumowanie
Operator lub dostawca usług logistycznych jest przedstawicielem interesów firmy, której świadczy usługi, dlatego logistyka 3PL i 4PL jest bardzo popularna.
Firmy wykonują usługi samodzielnie lub korzystają z 3PL i 4PL logistyki. Z reguły małe i średnie firmy większość usług oddają w outsourcing. Duże firmy generalnie same zajmują się logistyką w sposób zintegrowany, przyciągając dostawców w określonych obszarach działalności. Dla nich elastyczność własnego systemu i jakość usług odgrywają ważną rolę.
Nawet duża firma nie będzie w pełni polegać na własnych zasobach, a żadna mała firma zazwyczaj nie będzie zlecać wszystkich usług logistycznych na zewnątrz. Logistyka jest pojęciem szerokim i obejmuje wiele parametrów.
Co to jest logistyka 3PL?
Zewnętrzny dostawca logistyczny w modelu biznesowym 3PL — organizacja handlowa, która wykonuje szereg operacji logistycznych oddzielnie lub kompleksowo. Zwykle dotyczy to transportu, magazynowania, realizacji zamówień oraz dystrybucji. Zwracają się do operatorów 3PL o pomoc, jeśli zadanie polega na:
- Przewiezieniu towarów na terenie kraju i za granicą;
- Bezpiecznym składowaniu towarów;
- Towarzyszeniu ładunkowi, łącznie z wykonaniem pełnego pakietu dokumentów;
- Rozwiązywaniu problemów związanych z przejściem odprawy celnej;
- Pakowaniu towarów zgodnie z przepisami międzynarodowymi.
Ponadto firma logistyczna 3PL przejmuje procesy obsługi płatności, ubezpieczenia, zwrotu towaru, a także świadczy usługi doradcze.
Wybór operatorów logistycznych w tej kategorii jest najlepszym rozwiązaniem dla klienta prowadzącego działalność w branży retail, a także cross-dockingu. Wysoką jakość realizacji szerokiej gamy oferowanych usług ułatwia dostępność:
- Rozbudowanej sieci magazynów w Europie i na świecie;
- Bazy materiałowo-technicznej;
- Wykwalifikowanego personelu;
- Zasobów wsparcia informacyjnego.
Jakie funkcje magazynowe oferują operatorzy logistyczni?
Usługi magazynowania w 3PL lub 4PL logistyce to przechowywanie towarów klienta w odpowiednim miejscu przez określony czas, na poprzednio ustalonych zasadach. Często za magazynowanie uważa się nie tylko samo składowanie, ale również dodatkowe usługi logistyczne, takie jak pakowanie, etykietowanie, przepakowywanie, rozładunek/załadunek towaru na środki transportu itp. Alternatywnym rozwiązaniem jest możliwość magazynowania towarów w porcie lub na lotnisku, ale nie jest to zbyt dobra opcja, ponieważ zwykle kosztuje wiele więcej.
Usługi magazynowania są bardzo rozległe i rozbudowane, ponadto każdy z klientów może mieć inne wymagania co do formy i sposobów przechowywania swojego towaru. Kompleks usług magazynowych nazywany jest również fulfilmentem. Fulfilment jest bardzo pożądany przez sklepy internetowe jako usługa biznesowa. Operatorzy 3PL i 4PL mogą również świadczyć usługi fulfilmentu. Fulfillment obejmuje:
- Składowanie towarów;
- Przyjmowanie i przetwarzanie zamówień;
- Kompletację i pakowanie zamówień;
- Otrzymywanie płatności od kupujących;
- Dostawa zamówień;
- Przetwarzanie zwrotów.
Czym jest logistyka 4PL?
W porównaniu z poprzednią kategorią, firmy 4PL (Fourth Party Logistic, Integratorzy Procesów Logistycznych czy Wiodący Operatorzy Logistyczni) obejmują większą liczbę struktur interakcji, począwszy od działu zakupów, a kończąc na księgowości. W rzeczywistości operator logistyczny 4PL przejmuje planowanie, optymalizację logistyki zewnętrznej i wewnętrznej całego przedsiębiorstwa.
W przypadku logistyki 4PL właściciel ładunku nie tylko informuje firmę zewnętrzną o miejscu wyjazdu i przeznaczenia, ale także określa wymagane kryteria (na przykład dotrzymać terminu, budżetu, ustalić trasę). Wielu operatorów 4PL dostarcza nawet specjalistyczne oprogramowanie jako integralny interfejs do pracy z różnymi firmami w łańcuchu dostaw klienta.
Charakter i skutki interakcji między przedsiębiorstwem a jego konsumentem zależą od dostawcy usług logistycznych. A biorąc pod uwagę fakt, że w przypadku integratorów procesów logistycznych (4PL) zlecasz na zewnątrz jeszcze więcej procesów, bardzo ważny jest wybór rzetelnego i zaufanego operatora.
Przewagi modelu biznesowego 4PL nad 3PL
Integrator procesów logistycznych to nowy poziom logistyki. Model operatora 4PL jest rozwijany na podstawie koncepcji tego terminu, przedstawionej w 1996 roku przez firmę konsultingową Andersen Consulting, obecnie Accenture, z następującą interpretacją: „Operator logistyczny 4PL to menedżer łańcucha dostaw, który łączy swoje zasoby, możliwości i technologie oraz technologie innej firmy logistycznej i zarządza nią, oferując klientom najbardziej kompletne rozwiązanie w zakresie łańcucha dostaw ”.
Tak więc 4PL po pierwsze znacznie głębiej współpracuje z przedsiębiorstwem niż 3PL, poza tym bierze na siebie więcej zobowiązań. Tym samym firmy, które zlecają określone usługi, zostają zwolnieni z konieczności koordynowania pracy kilku firm zewnętrznych.
Usługi | Model logistyczny 3PL | Model logistyczny 4PL |
Transportowanie | Tak | Tak |
Pakowanie | Tak | Tak |
Księgowość | Tak | Tak |
Składowanie | Tak | Tak |
Towarzyszenie towarom | Tak | Tak |
Obsługa celna | Tak | Tak |
Logistyka zarządcza | Nie | Tak |
Dział zakupów | Nie | Tak |
Integralne oprogramowanie | Nie | Tak |
Logistyka 3PL i 4PL w Polsce
Mimo, że korzystanie z usług 4PL w wielu sytuacjach jest dużo lepsze niż z 3PL pod względem jakości, wygody współpracy, a czasem nawet ceny (bo często taniej jest powierzyć wszystkie usługi jednej firmie niż kilku), Integratorzy Usług Logistycznych nie są dziś zbyt popularni w naszym kraju. Wynika to z faktu, że wielu nawet nie wie o tej opcji, poza tym przedsiębiorcy często boją się korzystać z nowych rozwiązań, woląc samodzielnie kontrolować logistykę.
Eksperci przekonują jednak, że sytuacja na rynku usług logistycznych będzie się szybko zmieniać w kierunku wzrostu popularności zarówno usług 3PL, jak i 4PL. Tutaj możemy użyć analogii z tym, jak wcześniejsze przedsiębiorcy nie ufały firmom transportowym i woleli mieć własne środki transportu. Z biegiem czasu sytuacja uległa radykalnej zmianie. To samo stanie się w logistyce, ponieważ rozwój i skalowanie nieuchronnie prowadzi do korzystania z outsourcingu.
Biorąc pod uwagę fakt, że ten moment to początek intensywnego rozwoju logistyki 4PL, te firmy, które jak najszybciej skorzystają z tego modelu, zyskają, bo jak wiadomo, innowatorzy na rynku zawsze dostają więcej.
Najczęściej zadawane pytania
3PL (Third Party Logistics) tłumaczy się jako „logistyka firm trzecich”, ale najczęściej na polskich stronach używana jest oryginalna nazwa “3PL”. Alternatywnie używany jest termin LSP (Logistics Service Provider), czyli operator logistyczny.
4PL (Fourth Party Logistics) to firma pośrednicząca między producentem a jego partnerami. Pełni rolę ogniwa pomiędzy klientem a różnymi dostawcami usług logistycznych, zarządza wszystkimi procesami łańcucha dostaw klienta, w tym usługami kurierskimi, spedycyjnymi i magazynowymi.
Funkcje 3PL to transport, konsolidacja celno-towarowa, magazynowanie, realizacja zamówień, dystrybucja i zarządzanie transportem, podczas gdy 4PL obejmuje to samo plus logistykę zarządczą, począwszy od działu zakupów, realizacji umów, a skończywszy na księgowości itp.
Podsumowanie
Zarówno 3PL, jak i 4PL to bardzo przydatne i rozwijające się usługi. Pomimo kryzysu gospodarczego związanego z pandemią COVID-19, polska gospodarka jest w dobrej kondycji i nadal się rozwija, a branża e-commerce zaczęła rosnąć jeszcze szybciej. Pomimo tego, że są firmy, które wciąż boją się wprowadzać nowe technologie i rozwiązania logistyczne, outsourcing stopniowo zyskuje na popularności.
Skorzystanie z usług transportowych i magazynowych 3PL operatorów może być w niektórych sytuacjach wystarczające, w innych 4PL jest bardziej odpowiednie — wszystko zależy od potrzeb przedsiębiorstwa. Należy również pamiętać, że różni operatorzy logistyczni oferują różne zestawy usług.